pnf

Mitä kevytilmailu on sinulle

IMG 0026

Kevytilmailusta on tullut omakohtaisesta täysipainoisesta ilmailusta kiinnostuneiden ehkä vuosisadan merkittävin kehityssuunta. Suomessa ja useissa muissakin kehittyneissä maissa kevytilmailu on ollut eniten kasvava limailulaji jo kahdeksana vuotena peräkkäin.

Kun tähän lisää tai huomioi asian, että laji sopii lähes kaikille ja lajin harrastajien keski-ikä on lähes 50v kaikista yhtesikuntaryhmistä.

Miksi näin on tapahtunut?

Tähän on monta syytä. Alla kerättynä muutamia oleellisimpia;

  • Lajin tekninen kehitys on ollut uskomattoman nopeaa ja laadukasta mahdollistaen koneiden suorituskyvyn ja ominaisuukksien kehittymisen huomattavasti perinteisiä tyyppikoneita (Cessnat, Piperit, ym…) nopeammin ja ennenkaikkea huomattavasti edullisemin
  • Lajin koneiden lentokelpoisuuden varmistaminen kansallisten ilmailuviranomaisten toimesta ja omistajalähtöinen vastuunkantaminen on pitänyt viranomaiskulut murto-osassa verrattuna tyyppikoneiden kansainväliseen vastaavaan organisaatioon
  • Lupakirjavaatimukset ovat jo vuosia olleet omansa vaikka opeskeltavat aineet ovatkin olleet lähes samoja. Lentolupakirjan ylläpitäminenkin on monin verroin helpompaa.
  • Kynnys tutustua ja aloittaa täysipainoinen ilmailuharastus “ kevytkoneilla*/ määrittely myöhemmin)” on miellyttävän matala
  • Käytettävyys on erittäin monipuolista. Jos jätetään Yö- ja ansiolento ja enemmän kuin kaksipaikkaisuus pois laskuista, tarjoaa moderni kevytilmailu harastajalleen huomattavasti edullisemman, monipuolisemman turvallisen ilmailuharrasteen kuin vastaava raskaampi puoli.
  • Tavallisen autobensiinin vähäinen kulutus (11-15 ltr/t), hyvä matkanopeus (150<-<250km/t), ja modernit luotettavat ja hiljaiset 4-t moottorit (100hv <60dB) ja halutessa itse huollettavuus ovat tuoneet aivan uuden viehätyksen lajiin.
  • Ympärivuotuinen käyttö kentilta lumelta, jäältä, pelloilta ja vedestä ilman suuria jatkokoulutus vaikeuselementtejä on ehkä yksi kiinnostavimmista lajin tarjoamista eduista. Kun muistamme että Suomi on “kevytilmailun Mekka” jossa on n. 200000 järveä 80000 saarta, 80% vapaa ilmatila, sekä erittäin toimiva jokamiehenoikeus on omakohtainen “mökkimatka”-lentäminen todellisuutta jähes jokaiselle kiinnostuneelle.
  • Koneiden hintataso alk. 50000€ (alv 0)<, edullinen lupakirja n.4000€, edulliset huollot ja volyymikoneiden hyvä jälleenmyyntiarvo ovat vahvoja talouselementtejä. Kun verrataan esim veneisiin tai moottoripyöriin ei kyseisellä kustannuksella kovin ihmeellistä venettä saa ja harrastus on ympäri vuotuista (itse asiassa, vasten yleistä käsitystä, talvi on mukavampaa aikaa lentää kuin kesä)

Listaa on helppo jatkaa, mutta voidaan yhteenvetona sanoa että kevytilmailu on vihdoin toteuttanut niin monen mielessä olevan kaipuun omakohtaiseen, turvalliseen, täysipainoiseen moottoroituun lentämiseen monipuolisesti ja edullisesti ympäri vuoden.

Vaikka harrastus onkin suurelta osaltaan lähes 50-sten laji ja sitä harrastavat paljolti ilmailun konkarit kuten Finnairin kapteenit ja perämiehet niin harrastajakirjo on ilahduttavan laaja 17 vuotiaista yli 80 vuotiaisiin ja eri yhteiskuntaryhmistä oleviin miehiin ja naisiin.

Yleiset käsitykset ja myytit ovat nyt murtuneet vaikeudesta, vaarallisuudesta, vaikeudesta, vain kesä- ja juppiharrstuksesta realismiin ja mukaantuloon.

Tutustuminen on tehty helpoksi. Tästä lisää näillä sivuilla tai yhteistyö harrastusyhdistysten kautta.