B2 modifioidut Uudistetut Ikarukset C42B /B2

IKARUS C42B /B2 VIE KEVYTILMAILUA taas kukon askelin eteenpäin

Kuinka aiemmin
- se on pitänyt markkinajohtajuutta yli 20 vuotta Suomessa
- on joka vuosi kilpaillulla Saksan markkinoilla eninen ostettu kone
- on yleisin koulukone- on yleisin kokeneiden konkareiden kone
- on yleisin luonto lentokone (suksilla, kellukkeilla ja pyörillä)
- on edullisin ylläpitää ja jos niin myös korjata
- . . .

Kuinka taas
- ainoana tehtaana  Comco-Ikarus tarjoaa käyttäjilleen (yli 1700 C42 konetta) edullisen mahdollisuuden siirtyä Vanhasta UL-B1 luokasta vieläkin kyvykkäämpään UL-B2 luokkaan
- ainoana käytännössä erinomaisen "Mekano" rakenteensa johdosta mahdollistaa kuluneiden osien korjaamisen ja/tai vaihtamisen todella edullisesti
- sama mahdollisuus vaihtaa todella edullisesti tehtaan vuosien saatossa kehittämiä vuosimalli parannuksia, muuttaa sisustusta, avioniikkaa, tehdä tarkistuksia
- ja kaiken tämän pienemmällä rahalla kuin mitä koneen arvo kasvaa
- . . . 

Selkeät hyödyt koko Kevytilmailulle
- kustannuksia säästyy
- lentotunteja enemmän ja halvemmalla
- täysipainoinen koulutus taas mahdollistuu kun B1 ei enää riitä useissa tapauksissa täysin laillisesti
- se hienoin asia että luontolentämisen (kelluke suksi) koulutus mahdollisuu jälleen
  (Suomessa 200000 "lentokenttää" kesät talvet käytettävissä todella hiljaisella koneilla omalta mökiltä, lähes vapaa ilmatila ja ehkä maailman vapain jokamiehenoikeus = Suomi on Kevytilmailun Mekka)
- Eikä tässä kaikki - Ikaruksia on Suomessa ylivoimaisesti eniten joten Ikarukset vievät koko kevytilmailua (ehkä maailman kasvavinta ilmailuilajia) Suomessa taas kukon askelin eteenpäin.

Olemme antaneen uuden vaihteen aiemmille Ikaruksille modifioimalla niitä UL-B2 luokkaan ja teemme lisää.
Tavoitteemmme on että tarkastettuen modifioitujen koneiden hinnat olisivat korkeintaan puolet uuden koneen hinnasta riippuen koneen lentotunneista ja eri uudistus tapojen määrästä.
Meille voi esittää toiveita ja varauksia.  Modifioitujen koneiden hinnat tähän mennessä ovat olleet 49000€ - 65000€ välillä. (Uudet 100000€ - 150000€ vastaavin varustein)
HUOMAA että kaikkien modifioimiemme koneiden kuormattavuus on yli 250 kg!

KYSY  MITÄ SAATAVISSA KATSASTETTUNA HETI JA MITÄ VÄHÄN AJAN PÄÄSTÄ ,
Tai tuo koneesi ensi talveksi LAFI-WorkShopiin  Teemme haluamasi  muutokset - Saat talvisäilytyksen samalla sekä lentoklpoisuus palvelut puhdistusten ja vahausten kera!!!

 

B1 -> B2  muutoksesta vielä vähän lisää, mitä se tuo mukanaan.

Uudistus parantaa kevytilmailun kiinnostavuutta.  Nyt on mahdollista lentää täysipainoisesti määräysten mukaisesti.  Kerhot voivat panostaa koulutukseen, vesilentäminen ja kouluttaminen myös mahdollistuu.  Ylempien lupakirjapilottien siirtyminen on jo aiemminkin lisääntynyt, mutta nyt lajien väliset raja-aidat saamme vihdoin kunnolla madaltumaan. 

UL-B2 luokka vaan on niin uusi että koneita ei juurikaan enemmissä määrin ole vielä.  Onneksi joitakin konemerkkejä ovat tehtaat kaukaa viisaasti todentaneet suuremmille painoille mitä aiemmat olemassa olevat tyyppitodistukset sallivat.  Niiden modifioiminen B2 luokkaan auttaa hieman.  
Tämä edellyttää Traficomilta suuren muutostyöluvan hakemiseen ja on monille mahdollista nimetyn valvojan kanssa suorittaa koskee siis jokaista Meitäkin modiviointien tekijäna ja jokaista koneenomistajaa.

Näitä LAFI-WorkShop mm. nyt tekee ja samalla kiitos Ikaruksen upean ”Mekano”- rakenteen puramme ja käymme koneet perusteellisesti läpi, kunnostamme tai vaihdamme kuluneet osat sekä asennamme tehtaan vuosien saatossa tekemiä updeittauksia niihin ja mahdollisesti vaihdamme myös moottorit.

Pyrimme tuomaan uudistetut B2 IKARUKSET, riippuen moottorin käyttötunneista, maksimissaan noin puoleen uuden koneen hinnasta ja kaikkien kuormattavuus on vähintään 250 kg.

UL-B2 luokka on tulevaisuuden kevytilmailuluokka ja UL-B1 valitettavasti vääjäämättä kutistuu.

Riittävä kuormattavuus on juuri se asia jota nyt tulee vaalia, jotta hiwenon uudistuksen hyöty ei häviä.
Sellaisen riski kuitenkin on melkoinen jos tehtaat tekevät koneistaan painavimpia (joka jo näkyy), tai pilotit innoissaan varustelevat koneita liikaa.  Tuota jo vähän maagista MOTM 600kg lukua pitää osata tulkita oikein ja seurata sen sijaan koneen kuormattavuutta, joka lajin kehittymisen mahdollistaa.

Oleellista on nyt pitää monipuolisen kevytilmailun koneet nimensä mukaisesti kevyenä! Jokainen kilo yli 300kg syö saavutettua etuutta.