Uusi Ikarus C42C /B2 kone luovutettiin, 10.10 2021 Kanardia Nesis III Dual lasiohjaamo FL1220 kellukkeet

IMG 6002

Ikarus C42C B2 OU U690 cockpit 2

IMG 6001

 

Uusi Ikarus C42C  B2 luovutettiin Full-Lotus FL1220 kellukkeilla, kahdella vesiperäsimellä MTOM 560 Comco kellukerigillä sekä Kanardia lasiohjaamo varustuksella.(Nesis III Dual Joy Joy sauvanpää etäohjuksella ja Kanardia Autopilotilla.

Uuden UL-B2 koneluokan standardi Ikaruksen C42C  B2 maksimi kuormattavuus 290 kg ja uuden standardi Ikarus C42B /B2 koneen vastaava on 270 kg.  Samoin käytetyn ennen vuotta 2020 olevan Ikarusken voi päivittää B2 luokkaan Comco Ikaruksen MTOM 540kg korotus sarjalla UL-B2 luokkaan

 

Ilmailulehden mainos 14.10.2021

TA Add ILMAILU 10 2021

Evektor tehtaan ensimmäinen EuroStar SLW 600 /B2 luovutettu Suomeen ja Keski-Suomen Ilmailijat Ry:lle

TA EuroStar SLW 600 B2 KSI 210918

Oik; Juha (Silva) Silvennoinen KSI pj,  Vas Viljo (Ville) Levelä Tradeaid Oy Ltd Tj

TA EuroStarSLV 600 handover 2 EFJY 16 9 21 2   TA EuroStarSLV 600 handover 12 EFJY 16 9 21 12

Oik; Silva, Markus Laajalahti, Kimmo Hantula, Ville    (Kuvat Jussi Korhonen KSI)

 

Tässä tiedotteessa:

Keski-Suomen Ilmailijat ry KSI ja Tradeaid Oy Ltd 
Uuden EuroStar SLW (600) 
Luovutus ja tutustumistilaisuus
Tikkakosken kentällä 18-9-2021 klo 12 alkaen

Kevytilmailun Uudet Tuulet

1.1.2021 Ilmailulaki muuttui ja sen Ilmailumääräys AIR M5-10 otetiin käyttöön pitkän odotuksen jälkeen.

Kevytilmailu on maailmalla ja Suomessa saavuttanut monena vuonna nopeimmin kasvavana ilmailulajina vankan aseman harrasteilmailun piirissä, niin paljon kokeneiden ilmailijakonkareiden, kuin uusien ilmailijoidenkin keskuudessa.

Laji ja ennen kaikkea koneet ovat kehittyneet viime vuosina huimasti lähestyen vahvasti tyyppihyväksyttyjä ”EASA” lentokoneita, mutta murto-osalla kustannuksia.

Nyt uudistukset tekevät lajista vieläkin mielenkiintoisemman. 

Laji tulee  suoraviivaisemmin turvallista ja "maalaisjärkistä" ilmailua tukevaksi. Muutokselle on ollut merkittävä sekä eurooppalainen että  suomalainen tahtotila ja yhteisymmärrys. 

Ehkä tärkein muutos on että uusi kevytilmailun koneluokka on syntynyt, UL-B2 (maksimi lentoonlähtömassa 600kg/650kg kellukeversiolla entisen 450kg sijasta).
Vuotta 2020 aiemmat koneet muodostavat luokan B1.  Kuormattavuuden lisäys on merkittävin B2 luokan argumentti, mahdollistaen koneiden monipuolisemman käytön, hyvien ominaisuuksien ja edullisten käyttö- ja ylläpito kustannusten lisäksi. Koneiden arvonsäilymisenkin odotetaan paranevan. 

Uusi UL-B2 luokka kääntää osaltaan uuden sivun harrasteilmailussa.  

Keski-Suomen Ilmailijat ry on merkittävä ilmailukerho Suomessa , joka omaa erittäin suuren määrän ilmailukokemusta ja ennen kaikkea ilmailun ja lentämisen oikeaa asennetta.
Kerho on perehtynyt uuden  koneen valintaan asiantuntevasti. He päätyivät useiden tarjokkaiden joukosta kokometalliseen EuroStar SLW (600) B2 koneeseen.  Muutamat käyttökokemukset ovat jo tukemassa erittäin onnistunutta päätöstä. Tämä tutustumispäivä osaltaan tullee vahvistamaan valintaa. Kone saanut rekisteritunnuksen OH-U692.

Tsekkiläisen suuren ilmailumaan Evektor Aerotechik tehtaan EuroStar on ollut vankkumaton tuote ympäri maailman jo vuosia. Suomessa se on ollut toisella sijalla markkinaosuuksista ja alatasoisissa ensimmäisellä sijalla lähes 20 vuoden ajan tyytyväisten lentäjien ja kerhojen keskuudessa, ja on paljon edellä muiden merkkien markkinaosuuksia. Uusi B2 luokka haastaa tehtaat uuteen asiakastyytyväisyys ”kisaan”.  Orastavat merkit ovat ilmassa että EuroStar SLW (600) lunastaa taaskin paikkansa ja petraa edelleen.  Keski-Suomen Ilmailijat ry KSI on ottanut tästä vainun hyvissä ajoin.

Kevytilmailun päätavoitteet ovat tarjota täysipainoista omakohtaista ja ympärivuotista harrastelentämistä turvallisesti ja edullisesti niin koneen ylläpidon kuin lupakirjankin suhteen.

Päävastuun kevytilmailun aseman ja käytettävyyden kehittymisestä kantavat lentäjät itse sekä koneiden valmistajat.  Kuormattavuus ja osaltaan koneiden säädösten mukainen käytettävyys ja ehkä joissain tapauksissa kevytilmailun vasta nuoruusvaiheessa olevat asenteet ovat olleet kehittämiskohteita lajin vahvalle kasvulle.  Kuormattavuus on tällä tärkeällä uudistuksella saatu korjattua ja vastuuntuntoinen kerhotyö ja kouluttaminen edesauttaa taitoja ja asenteita.  Pitää kuitenkin muistaa, että nyt saavutettuja etuuksia ei ulosmitata koneiden tyhjäpainojen kasvattamisella turhilla varusteilla tai tehtaiden huonolla suunnittelulla kilojen suhteen. Näin on käynyt aiemminkin.

Pidetään koneet lajinimen velvoituksella keveinä ja ilmailuasenteet nöyrinä.
Painot lisäävät nopeuksia ja pienentävät marginaaleja.

Kerhojen ja konevalmistajien vastuullinen rooli, sekä pitkäkestoinen kehitystyö antavat kevytilmailuharrastajalle erinomaiset eväät tarttua antoisaan ympärivuotiseen harrastukseen.

”Ilmailukipinähän tulee jo äidinmaidossa! ” Nyt on yhä vähemmän syitä sitä sammutella (VL)

 

Lyhyesti: 

Keski-Suomen Ilmailijat Ry

Keski-Suomen Ilmailijat järjestää ilmailua Tikkakoskella moottorikoneilla ja Naarajärvellä purjekoneilla. Koulutamme yksityislentäjän-, kevyiden ilma-alusten- ja ultrakevytlentäjän lupakirjoja, sekä moottoripurje- ja purjelentäjän lupakirjoja. Moottorikoneilla lennämme paikallis- ja matkalentoja. Suoritamme myös metsäpalojen tähystys- ja etsintälentoja. Käytössämme on neljä erilaista moottorikonetta. Viimeisin konehankinta EuroStar SLW (600) MTOM 600kg.

Tradeaid Oy Ltd

Perustettu 1985 ja keskittyi harrasteilmailun edistämiseen 90-l lopulla tukemalla kerhotoimintaa sekä aloitti ultrakeveiden lentokoneiden ja tarvikkeiden maahantuonnin. Esitteli v.-98 Ilmailuliitolle kevytilmailu-sanaa korvaamaan ultrakevyitä. 2002 myönnetty Suomen Ilmailupatsas. Perustettu Suomen suurimmat kevytilmailukerhot Kevytilmailu-Light Aviation ry KILA ja Mäntsälän Ilmailukerho ry MILK. Toimittanut yli 120 uutta konetta (lähes 50% Suomen moderneista kevytilmailukoneista) Viimeiset 20v kevytilmailun markkinajohtaja 1. Ikarus  2. EuroStar + muita. Peter.H.Braasch ilmailuvakuutus agentuuri. Toimipaikka Mäntsälä, EFMN (Malmin tilat myyty)

EuroStar SLV (600)

ES SLW 600 on Evektor Aerotechnik lentokonetehtaan tyyppitodistuksella markkinoitu Lentokone malli. EuroStareja on valmistettu yli 1000 kappaletta ja toimitettu yli 50 maahan. Kone on tunnettu hyvästä laadusta, hyvistä lento-ominaisuuksistaan ja helposta ohjattavuudesta. Kone on tunnettu myös keveydestään mahdollistaen hyvän kuormattavuuden.  Tehdas on vuosia valmistanut myös tyyppikyväksyttyjä EASA lentokoneita. Työllistää 350 ihmistä 

Page 1 of 5